Trénink s nemocí a po nemoci

Podzimní a zimní období je typické výskytem různých onemocnění (mimo C-19), nachlazení, rýmiček. Bohužel se to nevyhýbá ani aktivně sportující populaci a paradoxně je někdy vyšší pravděpodobnost onemocnění u lidí, kteří pushují svůj trénink a chtějí posouvat své limity. 

To, jak s takovým a po takovém krátkodobém onemocnění doporučuji trénovat, se dozvíš v tomto článku.

Jak trénovat při nemoci

„Pokud se cítíš opravdu zle, zajdi ke svému doktorovi a konzultuj to s ním. Trenér není lékař.

Pokud máš nějaké info od lékaře, kterým se máš řídit, respektuj to a/nebo to sděl svému trenérovi, který to bude respektovat.“

Netrénovat. Tečka. Muselo by se jednat o opravdu něco mimořádného (velká soutěž), abychom vůbec přemýšleli nad tím, jak trénovat nebo soutěžit ve chvíli, kdy se prostě necítíme dobře. V případě běžné populace, kdy není sportovec tlačen termínem soutěže, sponzory a dalšími vlivy, není moc o čem diskutovat.

„Prostě pokud ti trénink nebo soutěž nepřináší jídlo na stůl (a většině z nás ne), netrénuj, nesoutěž, dej si volno, odpočívej!“

Svých klientů se v případě, že se sice necítí dobře, ale stále chtějí trénovat tvrdě, ptám na jednoduchou otázku:

„Chceš teď ještě 1-2 dny tvrdě trénovat a potom být odepsaný na 1-2 týdny?

Anebo dáme 1-2 dny odpočinek a uvidíme, jak se budeš potom cítit?“

Rozhodnout se pro pokračování v tréninku může znamenat malý krátkodobý zisk a velkou dlouhodobou ztrátu. A to nejen z hlediska výkonu na čince, ale také z hlediska zdraví. Takový hazard v EXPO Training nepovažujeme za rozumný a nepodporujeme ho v tréninku s našimi klienty.

Musím se ale přiznat, že sám to mám několikrát za sebou a sám jsem chtěl několikrát trénovat i přes to, že jsem se necítil dobře. Zpětně to vidím jako chybu. Když se necítím dobře, oznámím to mému trenérovi a dělám vše pro to, abych se co nejdřív cítil lépe (a to NENÍ těžký CF metcon, při kterém to „vypotím“).

Jak trénovat po nemoci

V poslední době se mi to stalo několikrát. Připravil jsem klientovi trénink na další týden, ale po prvním dni mi klient napsal, že se necítí dobře. Dohodli jsme se tedy na úplném odpočinku do doby, než se bude cítit lépe. Po několika dnech mi klient řekl, že se cítí dobře a že můžeme pokračovat v (náročném) tréninku, že se mu připravený trénink líbil a chce ho odtrénovat naplno. 

Ve všech případech jsem k tomu přistoupil dost podobně. A to tak, že klient určitě netrénoval trénink, který měl původně připravený a netrénoval ho naplno. Trénink po nemoci byl prostě lehčí a obecně (i když je to individuální) by se dal shrnout do několika bodů:

  • nižší intenzita
  • nižší objem
  • nižší zátěž na organismus
  • nižší nároky na regeneraci

Tyto zmíněné body neznamenají jen to, že v původním tréninku přepíšu váhu na čince na menší číslo, uberu jednu sérii tady a jednu támhle a v metconu půjde klient o jedno kolo na čas méně. Často je to úplně jiný výběr cviků, jiné předepsané tempo u silového tréninku, nebo předepsaná intenzita u cyklického tréninku, pokud je nějaký předepsaný. Trenér má v ruce velké množství nástrojů, které pro napsání tréninku může (a měl by) používat. 

Cílem několika dní po návratu do tréninku tedy bude především:

  • umožnit klientovi cítit se opět dobře při zátěži
  • jako trenér se ujistit v tom, že je možné pokračovat v tréninku

Nebylo by k ničemu dobré napsat těžký trénink, který by klient stejně nebyl schopen trénovat naplno a ještě by ho těžko regeneroval. Takový trénink by byl ztráta času a pravděpodobně by byl spojený s negativními pocity klienta z toho, jak špatně to šlo.

Závěr

Poznej sám sebe, přemýšlej nad tím, jak se cítíš (nutně k tomu nepotřebuješ měřit HRV a délku fází spánku) a buď k sobě upřímný.

Neboj se zastavit ve chvíli, kdy je to potřeba. Někdy to může být to nejlepší, co můžeš udělat pro svůj další progres.

Neboj se to sdělit svému trenérovi, neomlouvej se za to, že ti není dobře a že musí přepsat tvůj trénink. Pokud s tím máš špatnou zkušenost a máš pocit, že by ses za to omlouvat měl, tak změn trenéra.

Po nemoci do tréninku nesprintuj na 110%. Raději zvol pozvolný start, protože před sebou máš dlouhý závod a nechceš znovu zakopnout v první zatáčce.

Tags:
,
Tomáš Hejna
tomas@expotraining.cz

Respektuji jakýkoliv cíl ve fitness. Výkon, zdraví, postava, uběhnout maraton, naučit se něco nového... Efektivní cestou k dosažení takových cílů je individuální přístup. To mi dává největší smysl. Stejně jako zvedat těžký věci a pít kávu 😊.